Пропускане към основното съдържание

Да изпуснеш шанс - или да направиш грешка?

Най-добрият избор при правенето на грешки е.. Просто да не ги правим :-) Естествено, най-разумното и правилно нещо е да се поучаваме от чуждите такива. Да внимаваме какви избори правим - и дали околните вече не са се опарили от същото това нещо. Да но хората имаме странния навик да не приемаме огъня като истински до момента, в който не ни е опарил. Или поне да не възприемаме горещината по същият този начин. Нормално - виждаме го през чужди очи или слушаме чужди разкази за това колко е опасен. И все пак.. Понякога може би по-добрият избор е да усетим болката сами. Защото този негативен опит се запечатва много по-силно в съзнанието ни, отколкото всяка една мъдра и поучителна приказка. Не, не иде реч за това да се скача от проблем на проблем с идеята да ни заболи колкото може повече. Иде реч за точно обратното - страха от това сам да пробваш и сам да опиташ. 

Или накратко казано - иде реч за пропилените шансове. За изпуснатите моменти в чуденката: "Това дали е правилно или не е?" За самовнушението как не можем или не искаме. Или как този риск е прекалено голям за самите нас. Не съм човек, който обича да рискува по принцип. И все пак - най-хубавите неща в живота ми са ми се случили, просто защото съм позволила. На самата себе си. Да усетя, да опитам, да почувствам. Всеки един от нас носи по нещо уникално. Имаме невероятни заложби и възможности. Но от страх да опитаме много често не им позволяваме изобщо да се покажат на повърхността. И само губим от това. Пример съвсем напосоки: "Той никога не би ми обърнал внимание, затова няма да опитам да говоря с него.." Ако опиташ - възможностите са 2: да те отрежат, или да не те отрежат :-D Ако не опиташ - опцията, която остава е само една. Да не получиш нищо. Да, рискът да загубиш не е приятно нещо. Даже, може би, да се научиш да падаш още от самото начало не е никак лошо нещо (нали в ските първо на това ни учат). Защото така провалите не се възприемат толкова дълбоко и проблемно. Пък и донякъде човек се е научил как точно да пада, така че да се нарани най-малко. Наскоро улучих някакъв филм, в който разсъждаваха над въпроса, че няма правилно и грешно. Няма добро и лошо - всяка една монета има две страни и всяко едно нещо може да бъде, както хубаво - така и лошо. Всичко е въпрос на нагласа и гледна точка. От нас зависи коя страна ще изберем на финала. И колко лесно ще се откажем от това да опитаме. И да сгрешим понякога :-) Защото на финала това, което остава са спомените. И разочарованията от пропилените шансове.

Коментари

Анонимен каза…
Кой е филмът? :-) "Match Point"? :)
Б.Б. каза…
Интересен поглед. Понякога да избереш "изпускането на шанса" също си е избор. Номера е после като се обърнеш назад да не съжаляваш за изборите си, било то и пасивни.
Иначе съм напълно съгласен с теб :)

Популярни публикации от този блог

Съвременниците на хорото - или загубените в превода

Използвам днешния специален ден (Богоявление), за да напиша този материал, който замислям от доста време, но все не ми е оставал свободен капацитет или ресурс да стигна до него. Последните седмици се вихри поредния скандал или проблем, свързан със съвременната версия на хорото. Няма да навлизам в дълбочините за причините и поводите хорото пред Народния театър да не е вече желано, само ще го използвам като повод за изразяване на позиция. Позиция, която касае по-дълбоките корени и по-важните задачи, която всеки един от нас има като лична мисия. Дълбокото ми вярване е, че съвременната версия на хорото изключително много се е променила в сравнение с функцията, която е имало преди 1 или 2 века. Ежедневието ни, традициите ни, фолклора - като цяло, са съвсем различни от това, което някога се е случвало на село. И това е съвсем нормално. Животът се променя, обществото расте и се развива. Животът вече не е съсредоточен в селската, а в градската среда. Функционираме в пазарна и...

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци...

Танцът - чудодейния лек срещу лоши помисли

На тези, които им се е случвало да попадат по-често в някоя от залите на школата, от време на време са ме чували да казвам, че съвсем несъзнателно избират нещо много вълшебно, с което ще повлияят трайно на себе си, тялото си, емоциите си и душата си. И преди съм споменавала, че за мен танцът (и по-специално българският народен танц) са като магичен конец, който съшива разпиленото триединство на тялото, емоциите и душата ни. Разпилено, защото съвременното ни общество последните години изключително силно се е фокусирало само в една част от личните ни умения - анализирането и разсъждаването. Което далеч не помага за редуциране на стреса и напрежението, а даже напротив. Като човешки същества можем да функционираме хармонично, когато нещата са в баланс. А в действителност ежедневието е такова, че науките, които изучаваме, задачите, които решаваме, през по-голямата част на деня ни ни бута в посока на това да използваме само лявата половина на нашия мозък. И вместо да намалят нивото на стреса...