Пропускане към основното съдържание

Във времето за равносметка


Края на годината е времето, в което всеки има нуждата да седне, да преосмисли нещата, които са му се случили - и много често да си направи обещания за промени от януари. Всяко ново и различно нещо вътрешно си обещаваме (много често), че започва от утре, от 01-ви, от следващата седмица. Началото на годината винаги е изключително 'правилен' момент за споразумения със себе си, че ще започнем/завършим/продължим нещо важно за нас самите :-) Естествено - изобщо не е сигурно, че това наистина се случва.

Като за период за равносметка - днес седнах и четох стари мои писания из интернет-пространството преди няколко години. Интересно е как човек може да види емоционалното и духовното си развитие с равносметката на нещо подобно. Но това малко отклонение.

2013г. за мен поне беше година на много промени. Във всяко едно отношение. Най-вече служебно. Като една работлива пчеличка години наред съм работила с фиксирано работно време, с фиксиран доход и (сравнително) уточнени разходи. Не мога да се оплача от развитието си във всяка една сфера, в която съм работила (а те всъщност се натрупаха няколко), на много неща се научих, с много хора се запознах. Края на миналата година обаче взех едно много важно за мен самата решение - че е време да променя фокуса върху нещата, които са мои. Че е време да обърна повече внимание на нещата, които обичам да правя. Да им посветя повече време, да дам повече от себе си. През целия си трудов стаж съм работила за някой друг. Време беше да опитам да направя нещо повече и за собствените си идеи и собствените си проекти (да ги наречем, макар че подобно название ми е прекалено далечно). 

И така - посветих се на свободната професия. Преместих фокуса върху танците и финансите. Едните - защото са моята страст и любов, другите - защото ми дадоха шанса да имам свободата да решавам сама и да работя за себе си. За човек, който се е трудил много години с ясно уточнени параметри на доходите, които получава, това беше огромна промяна. И естествено - като всяко нещо - нож с две остриета. От една страна: свободната професия дава абсолютното спокойствие, че можеш сам да си определяш времето и заетостта. Да работиш, когато искаш, да спиш, колкото искаш, да се храниш, когато ти е удобно, да си зает и уплътнен като работни часове - колкото прецениш. Естествено - това носи и своите негативи. Доходите ти са пряко свързани с усилията, които полагаш. Няма такова нещо като извънработно време - реално работата може да е по всяко време. В 18ч., в 22ч. през седмицата, 10-12ч. през уикендите - въпрос на конкретен казус. Но тази свобода дава едно огромно спокойствие (което в негативната му страна - може да доведе до летаргия). Животът става някак по-лек и лесен. Ежедневието се нарежда много по-безпроблемно, няма служебни сблъсъци, няма проблеми, няма напрежение. Е, май се изсилих - проблеми винаги има, но когато всичко се случва по твоя инициатива, някак нещата стават много по-лесни. Аз поне съм такъв типаж, че вкарвам много емоция в работата си и в нещата, които правя. Последните години все така се е случвало, че дейностите ми са били свързани с работа с клиенти. И съответно - провали или успехи с всеки клиент съм ги приемала за свои. Това винаги е водело до емоционално натоварване за ситуации, които реално просто не са под мой контрол.

Свободната професия ме освободи от това задължение :-) И животът ми тръгна в много различна от досегашната посока. Започнах да се наспивам. За мен това винаги е било нещо от изключително голямо значение, а последните месеци и години - сънят много ми липсваше. Та започнах да се наспивам. Преспокойно 8 часа на ден си ги имам налични. Много си увеличих КПД-то (да кажем). Ако преди съм работила по 8 часа на ден - сега в по-добрите дни мога да изкарам дохода за половин месец - с няколко часа работа. Естествено ножът с две остриета и тук е в сила - това не се случва всеки месец и всеки път. Има и доста по-гладни дни. И доста по-задоволени от преди. В едно голямо резюме - животът ми стана една голяма промяна, което в началото ми носеше някакъв стрес. Сега ми действа по-скоро успокояващо. Реално няма нещо, което да не търпи промяна и развитие. А когато това стане твое ежедневие - животът става интересен и любопитен. Започнах да правя неща, които харесвам и обичам. Половината от работното ми ежедневие е изпълнена с дейности, които аз самата трудно възприемам като работа. Да правиш нещо такова - е невероятно. Преди години не съм имала дори и идеята, че ще намеря хоби, което да ми се превърне в ежедневие и доход. Е, намерих го. И хората са изключително прави в приказката си: "Работи нещо, което обичаш, за да не работиш цял живот". Тогава 'работата' се превръща в нещо желано, в удоволствие и удовлетворение. Започва да ти носи щастие и радост. Няма го момента, в който сутринта да се будиш и първата мисъл да е "Оф, трябва да отивам да работя..". 

Някакъв положителен страничен ефект от свободната професия е, че рядко се налага да се придвижваш из града в час-пик. Не че е изключително съществено, но стресът на задръстванията и лудницата в София, някак остава на заден план. 

И за финал (макар че мога още много да говоря по въпроса) се сещам, че хората преди бяха ме запомнили с желанието да отбелязвам петъчните дни. Защото уикендът за мен беше изключително важен - дни, в които да правя, каквото искам. Дни, в които да се забавлявам и наспивам. Дни, които са посветени на мен самата. От близо година вече не изпитвам нуждата да отбелязвам петък като особено специален ден. Защото стига да реша - всеки ден може да е петък :-)


Коментари

Популярни публикации от този блог

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци е р

Не забравяй откъде си тръгнал!

Рядко използвам удивителна в заглавие - освен ако не искам да изразя някаква много голяма емоция. Ами случаят е такъв. Вече почти ежедневно започвам да наблюдавам хора, които тотално са забравили какво е да си 'начинаещ' в нещо. Откъде са тръгнали, по чии стъпки са вървели и как самите те са се учили. А е повече от ясно, че никой не се е родил научен. Самият ни живот, начина, по който се развиваме - е с непрестанно учение. И това да не забравяме, че и самите ние сме били неуки в нещо, е изключително важно. Защото не позволява да подценяваме и другите, които се учат в момента. Да ги заклеймяваме или да ги осъждаме. Българите специално много сме свикнали да не гледаме гредата в нашите очи - а да забелязваме треската в чуждите. За мен най-важното нещо е всеки един човек да се самооценява възможно най-разумно, рационално и правилно. Да не се величае прекалено - или обратното (за което по-често съм говорила в блога): да се подценява и да си набива ниско самочувствие. Първот

"Когато ученикът е готов, учителят ще се появи"

Цитираното заглавие е една будистка поговорка, която изключително много уважавам и която Тери ми беше споделил много отдавна. Последните дни по стечение на обстоятелствата са ми много силна причина да се обърна към себе си. Преди време един близък мой човек ме беше питал защо имам нуждата да пиша в блога. Какъв е този мерак за писмено изразяване на вътрешния ми духовен свят. Всъщност отговорите са няколко. Понякога просто искам да оставя мислите сами да се съчетаят и на повърхността да излезе това, което вероятно иначе няма да имам повод (или причина) да изкарам. В някаква степен това помага и на мен самата да събера и подредя мозайката на различни ситуации. А понякога имам нуждата просто да излея емоцията, която ми се е насъбрала от различни поводи и събития. По-интересното е, че все повече познати и приятели започват да ми споделят, че следят моя блог. Включително и хора, които вече не са от обкръжението ми, което все пак ме кара да се надявам, че съм успяла да дам нещо