Пазарна икономика. Практически няма ден, в който понятието да не се завърти някъде в пространството около нас. Искаме, не искаме - живеем в общество, което е свързано с правилата и изискванията на капитализма. ВСИЧКИ искат да продават. ВСИЧКИ искат да бъдат видяни, харесани и купени на пазара. Просто защото това е начина, по който ще оцелеят и ще се развиват. Всеки един бизнес има нуждата от клиенти. И дори и когато стигнеш върха на пирамидата - със собствена фирма, собствено развитие на нещата, над теб остава един по-голям и по-вечен шеф - и това е Негово Величество - Клиентът. По принцип не използвам главни букви, удебелен шрифт и тн. Но точно тази тема в много голяма степен ми е важна. Защо?
Защото въпреки че всички ние сме заринати отвсякъде с информацията за това, че Клиентът е най-важен, че дори "Знаем как пие кафето си", реално не знаем как да търсим правата си като клиенти. И не само - дори да получаваме информация като такива.
Интернет последните години даде едно огромно поле от информация, която практически е дори и затормозяваща в някаква степен, когато търсим нещо конкретно. И какво се случва, когато трябва да намерим оферта за сфера, която ни е тотално непозната? Примерно - аз съм секретарката в офиса, или шефът на IT-отдела, или просто някой, на когото е поставена задачата да немери най-правилното решение за нещо. Примерно - за дейта-център. Или за сайт за групово пазаруване. Или за дизайн. Или за.. Строително-ремонтни дейности. А секретарката е журналист по специалност. Или икономист - и изобщо си няма идея от цените и практиките в строителната област.
Какво се случва тогава? Сценарий 1 - започва да се допитва до приятели и познати, които някога някъде е чула, че се занимават с нещо подобно. Да, но шефът иска 3 оферти. Греда! Познава само 1 човек в областта. И тук идва Сценарий 2 или познатия на всички Чичко Google. Който знаел всичко. Отваря търсачката - и Интернет я залива с едно огромно и необятно поле от информация, в което можем да се изгуби. Е, да - някои сайтове са платили да излизат на челни позиции, оптимизации, шарени картинки и тн. Както казахме - пазарна икономика. Намерила е 5 контакта на хора, които могат да свършат работа. И започва упорито звънене по телефона (или писане на мейли), за да събере нужната информация.
Отново съм изключително подробна, но какво исках да кажа. Най-големите разлики в търговския процес всъщност проличават оттук нататък. Този сценарий по-горе не е непознат на никой, който се занимава с разнообразни по своята същност дейности. По своята същност продуктите или услугите, които се продават не са кой знае колко различни. И доколкото можем да сравним обем, форма, цена и срок за доставка като изцяло ясни параметри, идва и търговецът, който ги продава. Неслучайно на много от баджовете и длъжностните характеристики за тази професия има разширението - продавач-консултант. Защото всяка една продажба трябва да съдържа в себе си и консултация. В този момент, в който клиентът се лута в необятното море от информация, консултантът е този, който го напътства. Смила му информацията, поднася я разбираемо и достъпно - и го улеснява в избора му на крайно решение. Защото консултантът е този, който прави разликата между фирмите, продуктите, услугите или програмите.
В условията на пазарна икономика - клиентът в тази ситуация е бил активната страна. Намерил е опцията и е потърсил сам търговеца. И тук идват най-необяснимите за мен ситуации. При всички теории, обяснения и учения, че "Клиентът винаги има право", че "Клиентът е единственият шеф", много търговци не оценяват това. И неглижират задълженията си. Е, това разбира се, е за сметка на всички тези, които приемат работата си като нещо важно. Влагат емоция, желание и душа във всяко нещо, което правят. Но това е и нещото, което ги отличава от тълпата.
Ценете клиентите си! Консултирайте ги, съветвайте ги. Намерете за тях най-правилното и вярно решение. Така те ще са лоялни дълги години - и със сигурност ще останете в техния бял списък. А и животът се върти - не се знае кога точно вие самите ще попаднете в ролята на клиент.
Коментари