Пропускане към основното съдържание

За танците и още нещо..

Наскоро прочетох, че в общуването процентът на невербалната част от комуникацията достига до 60% (чувала съм и 70% - но да не прекалявам с цифрите).

Танците водят моята лична класация като най-силно изразяващ инструмент на вътрешната душевност, състояние, мечти и желания. Те са за хората едновременно нещо ужасно плашещо и страшно - или другата крайност - абсолютното удоволствие (или както Камен Донев би казал - копаница за катарзис).

Със сигурност танцуването не е просто заучаване на някакви механични движения, макар че това е може би една от най-първите стъпки, когато човек се учи да танцува. Но ако го оприличаваме на човешкия живот - стъпките са като първото изправяне на бебето и първия му сблъсък с живота. Емоционалното украсяване на тези движения, истинското запълване с чувство и страст на музиката са нещото, което променя всичко. Няма как усещанията да са пълни и истински ако човек не съпреживява това, което звучи. И много често в неговата стойка, в неговата усмивка, в неговия израз, в неговия експресизъм - личат толкова много черти от характера. Естествено - след години танцуване, голяма част от първичните изрази, биват много прикрити и завоалирани. Доуплътнени отгоре със стилистиката на конкретния танц - понякога истинската същност става много трудно доловима.

Това е и причината толкова много хора да имат нуждата от поне 1 питие, за да могат да се отпуснат и да се забавляват истински. Да се отпуснат по течението на музиката - и просто да й се наслаждават, като оставят и тялото си да следва това, което звучи. През годините погребваме първичните си емоции и усещания под толкова много страхове и тревоги, че понякога ни трябват години, за да се оттърсим от тях. Дали ще се представя добре? Дали изглеждам добре? Дали той/тя ще ме хареса така? Дали няма да се изложа? Дали това е правилно?

А танцът винаги е бил и трябва да е забавление - не изпитание. И когато се сблъскаме с него на 20 или 30+ години - сякаш ни трябва някакво външно побутване - или дори другарче, с което да се сблъскаме заедно с него, за да преодолеем вътрешните си страхове и притеснения. В един момент това се оказва едно много рязко и крайно излизане от зоната ни на комфорт, от сравнително утъпканото и опростено ежедневие. Възрастните сме свикнали денят ни, работата ни - нещата да са ни известни, ясни и лесни. И когато на хоризонта се появи нещо ново, което по някакъв начин ни затруднява, изведнъж на показ изскачат някакви много първични притеснения и страхове, за които дори не сме подозирали, че съществуват. Сякаш тепърва (и отново) започваме да преоткриваме връзката между душата ни и тялото ни. Само че първият сблъсък носи много неприятната изненада, че не е толкова лесно :-) Че краката, които сме ползвали за ходене толкова години - всъщност не се подчиняват толкова лесно на подадените нови сигнали и задачи. Но с всяко ново движение, с всеки час, с всеки сблъсък - ние отново започваме да изграждаме една по-силна и стабилна връзка между емоциите ни, душата ни - и собственото ни тяло. Да се преоткриваме, да се развиваме. Да виждаме, че дори и ежедневното ни движение става по-леко и лесно. Че ставаме по-гъвкави, по-жизнени и енергични. Да се зареждаме с хормона на щастието, да се усмихваме, да сме по-ведри и шарени.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Съвременниците на хорото - или загубените в превода

Използвам днешния специален ден (Богоявление), за да напиша този материал, който замислям от доста време, но все не ми е оставал свободен капацитет или ресурс да стигна до него. Последните седмици се вихри поредния скандал или проблем, свързан със съвременната версия на хорото. Няма да навлизам в дълбочините за причините и поводите хорото пред Народния театър да не е вече желано, само ще го използвам като повод за изразяване на позиция. Позиция, която касае по-дълбоките корени и по-важните задачи, която всеки един от нас има като лична мисия. Дълбокото ми вярване е, че съвременната версия на хорото изключително много се е променила в сравнение с функцията, която е имало преди 1 или 2 века. Ежедневието ни, традициите ни, фолклора - като цяло, са съвсем различни от това, което някога се е случвало на село. И това е съвсем нормално. Животът се променя, обществото расте и се развива. Животът вече не е съсредоточен в селската, а в градската среда. Функционираме в пазарна и...

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци...

Танцът - чудодейния лек срещу лоши помисли

На тези, които им се е случвало да попадат по-често в някоя от залите на школата, от време на време са ме чували да казвам, че съвсем несъзнателно избират нещо много вълшебно, с което ще повлияят трайно на себе си, тялото си, емоциите си и душата си. И преди съм споменавала, че за мен танцът (и по-специално българският народен танц) са като магичен конец, който съшива разпиленото триединство на тялото, емоциите и душата ни. Разпилено, защото съвременното ни общество последните години изключително силно се е фокусирало само в една част от личните ни умения - анализирането и разсъждаването. Което далеч не помага за редуциране на стреса и напрежението, а даже напротив. Като човешки същества можем да функционираме хармонично, когато нещата са в баланс. А в действителност ежедневието е такова, че науките, които изучаваме, задачите, които решаваме, през по-голямата част на деня ни ни бута в посока на това да използваме само лявата половина на нашия мозък. И вместо да намалят нивото на стреса...