Пропускане към основното съдържание

За танците и още нещо..

Наскоро прочетох, че в общуването процентът на невербалната част от комуникацията достига до 60% (чувала съм и 70% - но да не прекалявам с цифрите).

Танците водят моята лична класация като най-силно изразяващ инструмент на вътрешната душевност, състояние, мечти и желания. Те са за хората едновременно нещо ужасно плашещо и страшно - или другата крайност - абсолютното удоволствие (или както Камен Донев би казал - копаница за катарзис).

Със сигурност танцуването не е просто заучаване на някакви механични движения, макар че това е може би една от най-първите стъпки, когато човек се учи да танцува. Но ако го оприличаваме на човешкия живот - стъпките са като първото изправяне на бебето и първия му сблъсък с живота. Емоционалното украсяване на тези движения, истинското запълване с чувство и страст на музиката са нещото, което променя всичко. Няма как усещанията да са пълни и истински ако човек не съпреживява това, което звучи. И много често в неговата стойка, в неговата усмивка, в неговия израз, в неговия експресизъм - личат толкова много черти от характера. Естествено - след години танцуване, голяма част от първичните изрази, биват много прикрити и завоалирани. Доуплътнени отгоре със стилистиката на конкретния танц - понякога истинската същност става много трудно доловима.

Това е и причината толкова много хора да имат нуждата от поне 1 питие, за да могат да се отпуснат и да се забавляват истински. Да се отпуснат по течението на музиката - и просто да й се наслаждават, като оставят и тялото си да следва това, което звучи. През годините погребваме първичните си емоции и усещания под толкова много страхове и тревоги, че понякога ни трябват години, за да се оттърсим от тях. Дали ще се представя добре? Дали изглеждам добре? Дали той/тя ще ме хареса така? Дали няма да се изложа? Дали това е правилно?

А танцът винаги е бил и трябва да е забавление - не изпитание. И когато се сблъскаме с него на 20 или 30+ години - сякаш ни трябва някакво външно побутване - или дори другарче, с което да се сблъскаме заедно с него, за да преодолеем вътрешните си страхове и притеснения. В един момент това се оказва едно много рязко и крайно излизане от зоната ни на комфорт, от сравнително утъпканото и опростено ежедневие. Възрастните сме свикнали денят ни, работата ни - нещата да са ни известни, ясни и лесни. И когато на хоризонта се появи нещо ново, което по някакъв начин ни затруднява, изведнъж на показ изскачат някакви много първични притеснения и страхове, за които дори не сме подозирали, че съществуват. Сякаш тепърва (и отново) започваме да преоткриваме връзката между душата ни и тялото ни. Само че първият сблъсък носи много неприятната изненада, че не е толкова лесно :-) Че краката, които сме ползвали за ходене толкова години - всъщност не се подчиняват толкова лесно на подадените нови сигнали и задачи. Но с всяко ново движение, с всеки час, с всеки сблъсък - ние отново започваме да изграждаме една по-силна и стабилна връзка между емоциите ни, душата ни - и собственото ни тяло. Да се преоткриваме, да се развиваме. Да виждаме, че дори и ежедневното ни движение става по-леко и лесно. Че ставаме по-гъвкави, по-жизнени и енергични. Да се зареждаме с хормона на щастието, да се усмихваме, да сме по-ведри и шарени.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци...

"Когато ученикът е готов, учителят ще се появи"

Цитираното заглавие е една будистка поговорка, която изключително много уважавам и която Тери ми беше споделил много отдавна. Последните дни по стечение на обстоятелствата са ми много силна причина да се обърна към себе си. Преди време един близък мой човек ме беше питал защо имам нуждата да пиша в блога. Какъв е този мерак за писмено изразяване на вътрешния ми духовен свят. Всъщност отговорите са няколко. Понякога просто искам да оставя мислите сами да се съчетаят и на повърхността да излезе това, което вероятно иначе няма да имам повод (или причина) да изкарам. В някаква степен това помага и на мен самата да събера и подредя мозайката на различни ситуации. А понякога имам нуждата просто да излея емоцията, която ми се е насъбрала от различни поводи и събития. По-интересното е, че все повече познати и приятели започват да ми споделят, че следят моя блог. Включително и хора, които вече не са от обкръжението ми, което все пак ме кара да се надявам, че съм успяла да дам нещо ...

Съвременниците на хорото - или загубените в превода

Използвам днешния специален ден (Богоявление), за да напиша този материал, който замислям от доста време, но все не ми е оставал свободен капацитет или ресурс да стигна до него. Последните седмици се вихри поредния скандал или проблем, свързан със съвременната версия на хорото. Няма да навлизам в дълбочините за причините и поводите хорото пред Народния театър да не е вече желано, само ще го използвам като повод за изразяване на позиция. Позиция, която касае по-дълбоките корени и по-важните задачи, която всеки един от нас има като лична мисия. Дълбокото ми вярване е, че съвременната версия на хорото изключително много се е променила в сравнение с функцията, която е имало преди 1 или 2 века. Ежедневието ни, традициите ни, фолклора - като цяло, са съвсем различни от това, което някога се е случвало на село. И това е съвсем нормално. Животът се променя, обществото расте и се развива. Животът вече не е съсредоточен в селската, а в градската среда. Функционираме в пазарна и...