Пропускане към основното съдържание

Търговската етика, търговския морал - или малко приказки за продажбите


Не е за първи път да пиша за отношенията клиент-търговец. Говорила съм наскоро за това в темата за КТБ и предварителната подготовка на клиентите за това с кой доставчик на услуга/стока работят. Но тъй като материята е много обширна - ще я продължа. 

Всяка една организация, всяка една институция - се ръководи от свои ценности, своя етика и вътрешни правила. Много често тези морални и етични рамки се поставят пряко от управителя или директора и се записват изрично от тях. Чудесно е, когато това се прави, а още по-добре е, когато и се изпълняват. Понякога просто са като неписани правила, които се спазват - без това да е записано изрично. Но простичката истина е, че има много пряка зависимост между ценностната система на управляващия институцията - и ценностната система, която ще проявява и самата организация в общуването си с останалия свят - независимо дали той е един човек или група. Това е така, защото дори и при проблеми вътре в организацията, те се решават много често съобразено с мирогледа на този, който "плаща" и "поръчва музиката". Организацията действа като един общ организъм, направляван от главата - управителя.

Какво става обаче, когато ценностната система на управляващия не е стигнала степен на развитие, позволяващо му да действа съобразно моралните, етични и законни норми на поведение? И самата организация започва да се държи по същия начин с останалия свят - търси вратички да заобиколи правилата, опитва се да гони някакви свои лични конкретни изгоди, липсва толерантност, няма коректни търговски практики, липсват плащания, изпускат се срокове - и пр. Примери от историята много.

В последните години в България (а и не само тук) много хора стартираха собствен бизнес. В доста отношения тук е като меката на развитието - няма много твърди и изразени правила, няма ясни процедури, съдебната система и съдебните спорове, в които нещата се решават според буквата на закона са лека утопия. Дори разбутването на скандали в телевизионните предавания има по-голям ефект от институциите ни. Това, както може да дава огромна свобода за действие - така и създава една среда, която в доста отношения е болна и прогнила откъм практики и поведения. 

И тук идва нашия дълг като клиенти. Начинът - ние лично, да бутаме нещата напред е, като се стараем да подбираме възможно най-внимателно хората, с които работим. Да преценяваме нещата от повече възможни гледни точки - не само фактора цена. А и дали въпросната организация "се държи" адекватно с останалия свят. Доколко знае как да "комуникира" с другите. Доколко това, което обещава - е това, което получаваме на финала. Дори доколко знае как да комуникира с клиентите (ей, това е може би параметъра, по който мноооогоо хора имат да работят), дали се развива, дали се адаптира към промените. Защото истината е много простичка - това да си професионалист в нещо, което правиш - далеч не те прави добър продавач на тази услуга. Истинският търговец не е амбулантния търговец с голямата чанта, лъскавия костюм и многото обещания с цел да пробута стоката си. Това е основната разлика между търгаша - и търговеца (цитирам Олег тук): единият знае как да направи процес, другият може да направи еднократна сделка. Ако и двете страни се чувстват доволни - значи сте попаднали на истински търговец. Чувствате ли се прецакани, нещо гложди ли ви отвътре, че не е наред в цялата работа - значи може просто да сте улучили поредния ентусиаст, на когото просто не му се получава.

В сферата на услугите нещата са даже още по-трудни. Тук има дългосрочна комуникация с клиентите. Това не е продажба на картофи на пазара (макар че лично според мен дори и това ако се изпълнява според коректните търговски практики - може да е доста по-успешно), а един дълъг период, в който отношенията клиент-търговец се запазват. И се развиват. Особено силно тази комуникация се усеща при търговци, на които се налага да комуникират с големи групи от хора наведнъж - лектори, преподаватели, презентатори и др. В тези ситуации процесът на комуникация е едно много трудно жонглиране с няколко топки едновременно. За да може нещата да се случват плавно и спокойно е изключително важно добре да се познава човешката природа. Това много помага при разрешаване на проблеми, конфликтни ситуации и морални дилеми. И тук отново има голямо значение какво е личностното развитие на въпросния човек. Доколко самият той е фокусиран в някаква определена цел - пари, авторитет, демонстрация на умения или нещо друго. Или тази работа е негово призвание. Нещо, което го кара да се чувства добре, на мястото си. 

И типично в мой стил се отплеснах :-) Основното нещо, което исках да подчертая беше, че все пак трябва да сме и критични. Особено към търговците. Това са лицата на организацията - тези, които проявяват нейните морални и етични норми. Тези, които са като огледало на личностните умения, качества и развитие на този, който ги управлява. Затова и ако една организация ви е излъгала веднъж - по-добре се откажете да работите с нея. Вероятността да го направи втори път - е доста голяма. Много бих се замислила и ако има закъснение в срока на доставката или промяна в часа на дадена уговорка и от организацията не ме информират. Това значи, че или имат много сериозен организационен проблем, или просто приоритетите им са различни. И в двата случая явно нещата няма как да се получат. Това не означава, че хората са безгрешни. Но когато човек е сбъркал - най-логичното нещо е да се извини. Било то и на корпоративно ниво :) А може би едно от най-неприятните неща, които са ми се случвали - е, когато задам въпрос, на който отсреща не знаят отговора, да ме излъжат - или да импровизират. В този случай е много по-добра тактика да се отговори с простичкото: "Не знам, ще проверя". Никой не е всезнаещ в крайна сметка, но всичко останало са свободни импровизации с не особено ясен резултат.

За ситуациите, в които се бавят плащания, крадат се клиенти, не се спазват уговорки, не се отива на предварително насрочена среща - е повече от ясно, че направо са си червена лампичка.

Никой не е безгрешен. Но със сигурност можем да подбираме поне в работата тези, които наистина знаят защо и как го правят. И до момента има поне няколко фирми, с които ми е изключително удоволствие да работя. Винаги са в срок, винаги са коректни, винаги се стараят да съдействат - дават насоки ако се налага. И такива, с които не бих желала повече никога да се засека - лъгали са ме със сроковете, спират да си вдигат телефона, измислят си оправдания - и пр. Подбирайте коректните - и задрасквайте некоректните. Това е най-точния начин за оценка, защото след това ще се отрази и в постъпленията в банковата им сметка.

Коментари

Популярни публикации от този блог

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци е р

Не забравяй откъде си тръгнал!

Рядко използвам удивителна в заглавие - освен ако не искам да изразя някаква много голяма емоция. Ами случаят е такъв. Вече почти ежедневно започвам да наблюдавам хора, които тотално са забравили какво е да си 'начинаещ' в нещо. Откъде са тръгнали, по чии стъпки са вървели и как самите те са се учили. А е повече от ясно, че никой не се е родил научен. Самият ни живот, начина, по който се развиваме - е с непрестанно учение. И това да не забравяме, че и самите ние сме били неуки в нещо, е изключително важно. Защото не позволява да подценяваме и другите, които се учат в момента. Да ги заклеймяваме или да ги осъждаме. Българите специално много сме свикнали да не гледаме гредата в нашите очи - а да забелязваме треската в чуждите. За мен най-важното нещо е всеки един човек да се самооценява възможно най-разумно, рационално и правилно. Да не се величае прекалено - или обратното (за което по-често съм говорила в блога): да се подценява и да си набива ниско самочувствие. Първот

"Когато ученикът е готов, учителят ще се появи"

Цитираното заглавие е една будистка поговорка, която изключително много уважавам и която Тери ми беше споделил много отдавна. Последните дни по стечение на обстоятелствата са ми много силна причина да се обърна към себе си. Преди време един близък мой човек ме беше питал защо имам нуждата да пиша в блога. Какъв е този мерак за писмено изразяване на вътрешния ми духовен свят. Всъщност отговорите са няколко. Понякога просто искам да оставя мислите сами да се съчетаят и на повърхността да излезе това, което вероятно иначе няма да имам повод (или причина) да изкарам. В някаква степен това помага и на мен самата да събера и подредя мозайката на различни ситуации. А понякога имам нуждата просто да излея емоцията, която ми се е насъбрала от различни поводи и събития. По-интересното е, че все повече познати и приятели започват да ми споделят, че следят моя блог. Включително и хора, които вече не са от обкръжението ми, което все пак ме кара да се надявам, че съм успяла да дам нещо