Пропускане към основното съдържание

Ода за едно консуматорско общество..

Започвам с една много запомняща се и харесвана от мен мисъл: "Повечето от нас харчат пари, които още не са спечелили, за да купят неща, от които нямат нужда, с желанието да впечатлят хора, които не харесват.". Според Интернет тя принадлежи на Хорас Джексън Браун - дано и действително да е така, защото дълбоко уважавам този ум.
Покрай раждането на близначките се хвърлих със засилка в една огромна индустрия, за която нямах никаква представа. Заля ме информация, как имам нуждата от: Повивалник, кошара, бебефон, колектори за кърма, уокър (много обичам чуждиците) и какво ли още не. Не стига отделните неща, с които трябваше да се сдобием,но и в магазините за всяко нещо имаше версии от 5 до 500 лева (често и нагоре). Незнаещата ми глава с какво точно ще се сблъскам, ме караше да се чувствам като идиот в небрано лозе. И като една типично добра майка - си мислех, че трябва да взимаме от най-доброто, за да дадем най-доброто на децата ни. Само че в момента разсъждавам малко по-различно. Пример - за какво изобщо ми е необходим повивалник, който струва 150-200лв.?? Какво точно ще прави - кафе, закуски, ще готви?
Поредната ми дълга интродукция беше с идеята, че в момента обществото ни изключително силно е фокусирано в посока на това да се купува възможно най-много, възможно най-скъпо и възможно най-бързо да заменяме една вещ с друга. Рекламите крещят от телевизора как имаме нужда от поредната бяла карта, кредитна карта, кредит от банката с ниска лихва (или направо без лихва), за да се сдобием с желаното от нас нещо не утре, а ВЕДНАГА.
Само че моята практична душа не разбира това. Не разбира защо лаптопът трябва да се сменя всяка година, само защото е излязъл по-бърз, по-мощен и по-нов от моя. Или да сменя смартфона с нов, просто защото поредната модерна версия се е появила на пазара. Карам и автомобил с набор, близък до сегашните пълнолетни по същата тази причина. Не считам, че вещите трябва да се подменят, само защото така ми говорят от големия екран - или е излязло нещо по-ново и модерно. Естествено като член на това общество, все пак не се лишавам от тези полезни нещица, които биха улеснили живота ми. Но се старая да намеря баланс. Защото тази спирала трябва да се спре някъде.
За никой не е тайна, че компаниите-производители активно работят в посока на това да се планира амортизацията на всяка вещ. Че перални, сушилни и какво ли още не се прави с идеята да се счупи след изтичане на гаранцията. Защото тази икономика се задвижва не от друго - а от потребление. Само че това потребление някъде трябва да се спре. Вещите трябва да са тези, които ни принадлежат. Не обратното. И всички тези крайности са вредни. За нас - като потребители, защото непрекъснато плащаме за неща, от които нямаме нужда. И най-вече - колкото и общо да звучи - и за природата. Защото всичко това, което се амортизира - трябва да отиде някъде. А скоростта, с която започваме да подменяме всяка вещ, която използваме, все повече и повече се увеличава.
И ако в момента съм сред индустрията, която е фокусирана към продажбите на бебета и малки деца, това е валидно за всяка една сфера. За автомобилния бранш, за производството на бяла техника, обувки и дрехи, дребна техника и всичко друго, което ви хрумне.
Защо ли и пиша цялото това излияние? Защото считам, че в голяма степен всичко това е свързано основно с подмяна на начина на мислене. И отпадане на това 'робство', което сами сме си наложили. Само че не към някоя държава, личност или войска. А към конгломератите, които диктуват правилата.
Потребявайте - защото имате нужда.
Купувайте - когато имате потребност.
Заменяйте - когато нещата са непоправими.
Това и за самите нас като потребители е един прекрасен жокер как да се справяме по-лесно и по-добре. А и чудесен начин да канализираме личните си средства в по-полезна посока. Дори едно пътуване е къде-къде по-добър вариант, отколкото смяната на смартфона с последния ХИТов модел :-)

Коментари

Популярни публикации от този блог

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци е р

Не забравяй откъде си тръгнал!

Рядко използвам удивителна в заглавие - освен ако не искам да изразя някаква много голяма емоция. Ами случаят е такъв. Вече почти ежедневно започвам да наблюдавам хора, които тотално са забравили какво е да си 'начинаещ' в нещо. Откъде са тръгнали, по чии стъпки са вървели и как самите те са се учили. А е повече от ясно, че никой не се е родил научен. Самият ни живот, начина, по който се развиваме - е с непрестанно учение. И това да не забравяме, че и самите ние сме били неуки в нещо, е изключително важно. Защото не позволява да подценяваме и другите, които се учат в момента. Да ги заклеймяваме или да ги осъждаме. Българите специално много сме свикнали да не гледаме гредата в нашите очи - а да забелязваме треската в чуждите. За мен най-важното нещо е всеки един човек да се самооценява възможно най-разумно, рационално и правилно. Да не се величае прекалено - или обратното (за което по-често съм говорила в блога): да се подценява и да си набива ниско самочувствие. Първот

"Когато ученикът е готов, учителят ще се появи"

Цитираното заглавие е една будистка поговорка, която изключително много уважавам и която Тери ми беше споделил много отдавна. Последните дни по стечение на обстоятелствата са ми много силна причина да се обърна към себе си. Преди време един близък мой човек ме беше питал защо имам нуждата да пиша в блога. Какъв е този мерак за писмено изразяване на вътрешния ми духовен свят. Всъщност отговорите са няколко. Понякога просто искам да оставя мислите сами да се съчетаят и на повърхността да излезе това, което вероятно иначе няма да имам повод (или причина) да изкарам. В някаква степен това помага и на мен самата да събера и подредя мозайката на различни ситуации. А понякога имам нуждата просто да излея емоцията, която ми се е насъбрала от различни поводи и събития. По-интересното е, че все повече познати и приятели започват да ми споделят, че следят моя блог. Включително и хора, които вече не са от обкръжението ми, което все пак ме кара да се надявам, че съм успяла да дам нещо