Пропускане към основното съдържание

За личния пример



Замислила съм тази публикация от много време. По най-различни причини: лични, неща, които съм наблюдавала у хората, поведение у хората, начин на мислене.
И започвам с личния пример: преди 2 или 3 седмици ми написаха фиш за говорене по телефона, докато шофирам. И съвсем чистосърдечно (въпреки че хич не ми се плащаше) отидох и си платих глобата. На моето действие получих следните коментари: "Защо не каза това и това, за да се измъкнеш?!" "Защо не плати на полицая?" Защо не измисли някаква история как шефът ти иска да те уволни" и т.н. Всички действия по горецитираното по моята логика бяха лъжи. И то при положение, че аз самата съм била виновна. В закона ясно си е написано, че разговорите без hands free-устройство са забранени. И искрено си признавам, че докато ми пишеха фиша, в главата ми се въртеше мисълта, че много се надявам моето действие, да е все пак една мъничка мотивация и за тези полицаи да си вършат съвестно работата. Да глобят следващият път, когато засекат някой с дебел врат и бял мерцедес в насрещното движение. Да глобят неспиращия на пешеходна пътека. Освен че за самата мен това си беше една голяма обица на ухото да не продължавам със същия манталитет на поведение по отношение на телефонните разговори по време на шофиране.
И най-вече - тези, които работят като пазители на реда и закона да започнат да дават своя личен пример. Изключително грозно ми е да виждам как точно те дават един абсолютно противоположен личен пример. Почти не съм засичала бяла Астра, в която шофьорите й да си слагат коланите, да не говорят по телефона, да спазват правилата на движение по време на шофиране. Личният пример (поне според мен) е един от основополагащите начини, по които хората се научават на ред и спазване на закона. При положение, че масово се вижда, че "те също така правят" за всеки един обикновен човек това е една огромна червена лампа, че той е глупакът, който се прецаква, като кара по правилата. Защото всички останали се стараят да ги заобикалят.

И все пак.. Последните години виждам една много бавна промяна в манталитета на хората като цяло, която особено много си личи в начина им на поведение зад волана. Преди 10 години съм стояла по 5-10 минути на пешеходната пътека на Г.М.Димитров в очакване някой изобщо да спре. Сега ако не първата, то втората или третата кола задължително пропускат пешеходеца. Преди години - ако някой не се набие в кръстовището по време на задръстване, спирайки движението и на свободните ленти - реакцията на шофьорите отзад беше крясъци и обиди. Сега повечето осъзнават, че няма смисъл да се блокира цялото движение.. Наскоро се загледах и в контрольорите в градския транспорт: спретнати костюми, вежлливо поведение. Нищо общо с типажите пак отпреди 10 години, които вадеха елеците от чантичката при качването в превозното средство. Някак дори и визията им създава усещане за по-голямо уважение и респект.

Искрено се надявам тази промяна в манталитета да не е само в някои от сферите ни на живот. А с годните да се променя към положително и цялото ни поведение. Напоследък много голяма популярност доби Теорията за счупения прозорец.  Логиката, която най-силно се застъпва е, че хората са много склонни да нарушават реда, когато виждат, че околната среда (и всички останали) са неподдържани, никой не полага усилия за подобряването им. Тогава дори и типажи, които в една подредена среда биха се държали изрядно, започват да нарушават правилата. 

За щастие - процесът е обратим. Само че изключително трудно и много по-бавно. Много лесно е да разрушиш нещо. Докато години са нужни да го съградиш. И в тази връзка: продължавам да вярвам, че личният пример е най-важното нещо, с което даваме посланието на всички около нас. С начинът, по който се държим, с начинът, по който правим нещата, с начинът, по който живеем и общуваме. Какъв личен пример ще даде на детето си същият този шофьор на бяла Астра, като не поставя колана си по време на движение, а казва на малкия, че това е задължително? Какъв личен пример дава и пушачът на децата си, като им обяснява, че това е вредно? Какъв личен пример дава управителят на фирма, който си купува нов джип, а обяснява на служителите, че няма пари да им плати заплатите? Естествено - всеки може да пречупи примерите през своята призма. Да - управниците ни направо се подиграват с хората, продължават да грабят с пълни шепи от всичко, което могат да вземат. Не вярвам обаче че точно над това ние самите имаме някаква пряка власт, освен с взимането на участие в изборите. Но ако всички толкова много желаем и бленуваме тази промяна, за която непрекъснато говорим, трябва да се сетим, че тя започва от нас. И от нашия личен пример. От това, което показваме на околните, от начина ни на мислене, от вярванията ни. Това е единственият начин, в който доброто може да стане заразително и да се предаде нататък (сетих се за филмчето "Предай нататък"..). И да - много по-лесно е да дадеш 20-те лева, вместо да платиш фиша за 50. Но в дългосрочен план нещата започват да придобиват много по-различни очертания, когато всички предпочитат по-лесния (и евтин) път. Защото това не е пътя на промяната към по-добро. А пътят на заобикалянето на правилата, на търсенето на вратички, на измъкването. Защото другите така правят. Само че в тези моменти е хубаво да се замислим: това ли е примера, който искаме да даваме на децата си? Това ли е нашия живот и нашата ценностна система?

И да - знам прекрасно, че нашата мила родина създава абсолютно всички предпоставки, за да ни затрудни живота. Във всяко отношение - администрация, данъци, социални придобивки. Сякаш всеки и всичко са се насочили в посока на това да затрудняват действията на родния бизнес и да спират развитието на човека от средната класа. В крайна сметка това, което можем да правим е: да си гоним правата, да бутаме, да ръчкаме и изискваме. С вярата, че промяната все пак започва и от нас. И ако си я позволим - тя ще има шанса да се предаде и по-нататък. Защото подредената и оправена градинка пред блока, ще замисли следващия път съседа дали да си изхвърли фаса през прозореца. Защото усмихнатата продавачка в магазина - ще усмихне и мен. Защото когато майката изхвърли боклука в кошчето, синът й ще го види - и запомни. Всяко наше действие има отражение, колкото и да е незначително, дребно и нищожно. Нашият личен пример е най-могъщото оръжие, с което разполагаме за промяната. И ако не го използваме, шансът ни за успех намалява драстично.

Коментари

Irina Y. каза…
Съгласна съм! Единственият по-силен мотиватор са високите глоби, които се събират ефективно. Тези двете в комбинация могат да свършат чудеса в много кратки срокове. Действително май има подобрение в последните години, за което аз лично не се бях замисляла и малко ме обнадежди :-)
Анонимен каза…
Правила,личен пример....винаги много ме дразни факта,че когато правилата се отнасят до другите държим те да се спазват.Но когато трябва ние да ги спазваме (част от нас) се започва....Ама няма ли как...?Аз лично съм на принципа - щом има правила да се спазват...глоба? -Ще я платя...и срещам две ококорени очи. ;о)

Популярни публикации от този блог

Какво могат - и какво не могат да ми дадат народните танци?

Последните 2-3 години се вижда една много силно изразена тенденция за връщане към народното ни творчество - и изключително голям интерес към народните танци като цяло. В това, разбира се, няма абсолютно нищо лошо. Мотивацията на хората за включване в редиците на клубовете е съвсем различна обаче. И много често търпи развитие по време на обучението. Какво всъщност могат - и какво не могат, да дадат танците (това е лична позиция - и естествено може да бъде критикувана, осъждана или неразбирана): 1. Двигателна култура. Със сигурност ако човек никога през живота си не се е сблъсквал с някакво движение - независимо дали то е лека атлетика, фитнес, разходки, планинарстване, народните танци ще му дадат нещо ново и различно. За жалост обаче, когато вече сме израсли детската възраст, това се случва много по-бавно. Но - както с всяко нещо, всичко е въпрос на усилия и желание от страна на танцуващия.  На много хора първоначалната им концепция за започване на обучение по народни танци е р

Не забравяй откъде си тръгнал!

Рядко използвам удивителна в заглавие - освен ако не искам да изразя някаква много голяма емоция. Ами случаят е такъв. Вече почти ежедневно започвам да наблюдавам хора, които тотално са забравили какво е да си 'начинаещ' в нещо. Откъде са тръгнали, по чии стъпки са вървели и как самите те са се учили. А е повече от ясно, че никой не се е родил научен. Самият ни живот, начина, по който се развиваме - е с непрестанно учение. И това да не забравяме, че и самите ние сме били неуки в нещо, е изключително важно. Защото не позволява да подценяваме и другите, които се учат в момента. Да ги заклеймяваме или да ги осъждаме. Българите специално много сме свикнали да не гледаме гредата в нашите очи - а да забелязваме треската в чуждите. За мен най-важното нещо е всеки един човек да се самооценява възможно най-разумно, рационално и правилно. Да не се величае прекалено - или обратното (за което по-често съм говорила в блога): да се подценява и да си набива ниско самочувствие. Първот

"Когато ученикът е готов, учителят ще се появи"

Цитираното заглавие е една будистка поговорка, която изключително много уважавам и която Тери ми беше споделил много отдавна. Последните дни по стечение на обстоятелствата са ми много силна причина да се обърна към себе си. Преди време един близък мой човек ме беше питал защо имам нуждата да пиша в блога. Какъв е този мерак за писмено изразяване на вътрешния ми духовен свят. Всъщност отговорите са няколко. Понякога просто искам да оставя мислите сами да се съчетаят и на повърхността да излезе това, което вероятно иначе няма да имам повод (или причина) да изкарам. В някаква степен това помага и на мен самата да събера и подредя мозайката на различни ситуации. А понякога имам нуждата просто да излея емоцията, която ми се е насъбрала от различни поводи и събития. По-интересното е, че все повече познати и приятели започват да ми споделят, че следят моя блог. Включително и хора, които вече не са от обкръжението ми, което все пак ме кара да се надявам, че съм успяла да дам нещо